اوراکل SQL چیست؟ معرفی زبان PL/SQL به زبان ساده

اوراکل SQL چیست؟ با توجه به اینکه بیشتر دوستان در خصوص دیتابیس SQL Server اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته اند بنده آموزش اوراکل را مد نظر قرارداده و امیدوارم بتوانم کمکی هرچند ناچیز به سایر دوستان کرده باشم.برای آموزش اوراکل بهتر است ابتدا با مفاهیم کدنویسی در اوراکل (Oracle SQL & PL/SQL) آشنا شوید و در ادامه اگر مطالب مورد پسند دوستان واقع شد بحث Oracle Administration را نیز ادامه خواهم داد.جهت آشنایی با هر دیتابیسی ابتدا نیاز به آشنایی با مفاهیم اولیه بانک های اطلاعاتی است لذا چند قسمت ابتدای آموزش را به آشنایی با مفاهیم بانک اطلاعاتی در اوراکل می پردازیم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تعاریف مربوط به پایگاه داده

  • پایگاه داده: : پایگاه داده یک سیستم کامپیوتری نگهداری داده ها است.
  • بانک اطلاعاتی : مجموعه ای از داده های پایدار است که توسط سیستم های کاربردی موجود در موسسات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پایگاه داده : مجموعه ای از داده های پایدار است که توسط سیستم های کاربردی موجود در موسسات مورد استفاده قرار می گیرد. (داده های پایدار به داده هایی گفته می شود که توسط سیستم مدیریت پایگاه داده برای ورود به بانک اطلاعاتی پذیرفته شوند و فقط از طریق سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی قابل تغییر هستند.)

فواید استفاده از بانکهای اطلاعاتی نسبت به سیستم های دستی

  1. فشردگی
  2. سرعت
  3. استفاده مشترک از داده ها
  4. دسترسی آسان
  5. بودجه کمتر
  6. کنترل مرکزی ( استفاده مشترک از داده ها ، کاهش داده های اضافی و افزونگی داده ها ، کاهش ناسازگاری داده های تکراری ، جامعیت و بی نقصی ، امنیت داده ها ف موازنه نیازمندیها ، استاندارد سازی و ...)

عناصر اصلی پایگاه داده

عبارتند از :

1. سخت افزار ها

  • سخت افزارهای ذخیره سازی اطلاعات
  • سخت افزار پردازنده مرکزی
  • سخت افزارهای ارتباطی

2. نرم افزار ها

  • نرم افزارهای سیستمی
  • نرم افزارهای سیستمی عام : در واقع همان سیستم عامل است.
  • نرم افزارهای سیستمی خاص : نرم افزار اصلی است که وظیفه مدیریت پایگاه داده را بر عهده دارد که به این نرم افزار DBMS (Database Management System) یا سیستم مدیریت پایگاه داده گفته می شود که می توان از انواع آنها به SQL Server ، Oracle ، DB2 و ... اشاره نمود.
  • نرم افزارهای کاربردی : نرم افزار هایی هستند که تسهیلات کافی و اضافی برای تماس با بانک اطلاعاتی در اختیار کاربران قرار می دهند. مثل PL/SQL Developer و ...

3. داده ها

به مجموعه اطلاعاتی که وارد سیستم می شود، Data یا داده گفته می شود.

4. کاربران

  • برنامه نویسان
  • مدیران بانک اطلاعاتی
  • کاربران نهایی

انواع پایگاه داده

مدلهای مختلفی از پایگاه داده وجود دارد که چهار مدل معروف آن عبارتند از :

بانک های اطلاعاتی رابطه ای

پایگاه داده ای است که در آن داده ها و رکوردها ساختار جدولی دارند به طوریکه در آن بانک اطلاعاتی مجموعه ای از جدول ها است و هر جدول حاوی داده های مرتبط به هم است. (مثال پایگاه داده حساب بانکی)

پایگاه داده رابطه ای

بانک های اطلاعاتی سلسله مراتبی (هرمی)

در این نوع از بانک های اطلاعاتی، اطلاعات به صورت درختی در اختیار کاربران قرار می گیرد. داده ها در بخش هایی به نام قطعه (Segment) ذخیره می شوند. قطعه بالای هرم ریشه (Root) نامیده می شود. ریشه به صورت رابطه پدر- فرزندی به قطعات زیرین وصل می شود. قطعه پدر می تواند چندین فرزند داشته باشد، ولی هر فرزند فقط یک پدر دارد.این نوع پایگاه داده دو اشکال عمده داشت. اول اینکه به دلیل نوع ساختار خود از جامعیت خوبی برخوردار نبود چون به دلیل افزونگی داده باعث ناسازگاری در بانک اطلاعاتی می شد و دوم اینکه اشکال ساختاری داشت یعنی با حذف و اضافه کردن رکوردها کل ساختار پایگاه داده باید تغییر می کرد.

بانک اطلاعاتی هرمی

بانک های اطلاعاتی شبکه ای

در وقع حالت تغییر یافته مدل بانک اطلاعاتی هرمی است. این دو مدل به سادگی قابل تبدیل به یکدیگر هستند. در مدل هرمی می توان یک عامل را به چندین عامل پیوند داد ولی در مدل شبکه ای می توان چندین عامل را به چندین عامل پیوند داد.گرچه با اجازه دادن ایجاد سیکل اشکال اول مدل هرمی (عدم جامعیت) بر طرف می شود اما مشکل ساختاری همچنان پابرجا بود.

بانک اطلاعاتی شبکه ای

بانک های اطلاعاتی شیء گرا

برخی از زبانهای برنامه نویسی مدل شیء گرا (Object Oriented) را پشتیبانی می نمایند. بنابراین باید بتوان اشیاء را نیز در بانک اطلاعاتی ذخیره نمود. هر شیء از خواص (Properties)، رویداد ها (Events) و متد ها (Methods) تشکیل می شود که بانک اطلاعاتی باید قادر باشد آنها را نیز در خود ذخیره نماید و این کار فقط توسط بانک های اطلاعاتی شیء گرا قابل انجام خواهد بود و در سایر بانکهای اطلاعاتی این قابلیت وجود ندارد.در قسمت بعدی آموزش در خصوص نحوه ذخیره سازی اطلاعات در بانکهای اطلاعاتی ، بانکهای اطلاعاتی رابطه ای و مدیریت آنها، نحوه تعامل کاربران با دیتابیس Oracle و Object های Oracle صحبت خواهیم کرد.


نظرات