محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

آموزش راه اندازی Failover Clustering در SQL Server

قبلا در خصوص اینکه سرویس Failover Clustering چیست و چگونه کار می کند در  توسینسو صحبت کردیم و شما تفاوت های این سرویس با سرویس NLB را کاملا درک کردید. بعد از آن با توجه به اینکه برای راه اندازی سرویس Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 نیاز به داشتن یک Shared Storage داشتیم با استفاده از نرم افزار شبیه سازی SAN storage ای به نام Starwind به شما یاد دادیم که چگونه یک SAN Storage مجازی ایجاد کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در حقیقت مثل متاسفانه اکثر مدرسین و وب سایت های دنیا می خواستم فقط کنسول راه اندازی Clustering را به شما معرفی کنم اما با توجه به اینکه هیچگاه مقاله و مطلب کامل و جامعی در خصوص راه اندازی یک سرویس بصورت Clustering بصورت فارسی ایجاد نشده است تصمیم گرفتم سناریویی کامل از نصب و راه اندازی سرویس MSSQL 2012 در محیط Clustering را بصورت کامل راه اندازی کنم تا دیگران به عینه بتوانند این زیرساختار را درک کنند.

شرح سناریوی راه اندازی کلاسترینگ MSSQL Server


راه اندازی کلاسترینگ برای SQL سرور

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید برای پیاده سازی این سناریو ما دو عدد سرور به نامهای ITPRO-Cluster1 و ITPRO-Cluster2 داریم که با یک سویچ به همدیگر متصل شده اند و از طرفی برای فضای Shared Storage نیز یک SAN Storage در نظر گرفته ایم که آدرس IP آن 192.168.1.1 می باشد.

با توجه به اینکه در سناریوهای کلاسترینگ ما نیاز به داشتن Domain Controller داریم و واقعا سیستم من کشش چهار عدد ویندوز سرور مجازی را نداشت من از همان سروری که به عنوان Storage در تصویر می بینید به عنوان Domain Controller نیز استفاده کرده ام.

علاوه بر اینکه شما سرورها را با استفاده از سویچ به همدیگر متصل کرده باشید نیاز به یک کابل جداگانه دارید که سرورهای کلاستر را بصورت مستقیم به هم متصل کرده باشد که به این کابل همانطور که در تصویر می بینید Heartbeat گفته می شود ، این کابل در واقع باعث می شود سرورها بصورت متناوب همدیگر را Ping کنند و از در دسترس بودن همدیگر مطمئن شوند.

البته دقت کنید با توجه به اینکه ما در محیط VMware Workstation این سناریو را شبیه سازی می کنیم کافیست برای دو سرور دو عدد کارت شبکه با آدرس هایی که در تصویر مشاهده می کنید ایجاد کنید و Mode کارت شبکه همه آنها را در حالت Host Only قرار دهید. تصویر زیر نمایانگر کلیات سناریوی ما در VMware Workstation است . همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید تمامی ساختار کلاسترینگ ما در قالب یک آدرس IP به شکل 192.168.1.4 در شبکه دیده خواهد شد.

آماده سازی Cluster Node ها

ما در این سناریو از سه عدد ویندوز سرور 2012 نسخه Datacenter استفاده کرده ایم که دو عدد از آنها به عنوان Cluster Node و یک عدد از آنها به عنوان Domain Controller و SAN Storage در سناریو فعال هستند. البته شما می توانید تعداد Node ها را در ادامه اضافه کنید اما فعلا همین 2 عدد Node کفایت می کند 

توجه کنید که شما می توانید عین همین سناریو را در محیط واقعی کار و سخت افزارهای واقعی نیز انجام دهید. به این مورد توجه کنید که حتما ویندوز سرور 2012 شما باید یا نسخه Enterprise یا Datacenter باشد تا بتوانید به درستی Clustering را راه اندازی کنید و از طرفی حتما حداقل 12 گیگابایت فضای خالی در دیسک های این سرورها باید وجود داشته باشد .

طبیعی است که این فضا هم برای نصب ویندوز سرور 2012 و هم برای نصب کردن MSSQL Server 2012 در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرد. نکته کلیدی در این است که حتما باید هر دو عدد Cluster Node های شما به Domain عضو شده باشند و حداقل دو عدد کارت شبکه داشته باشند

البته شما می توانید با یک عدد کارت شبکه نیز کلاسترینگ را راه اندازی کنید اما اینکار پیشنهاد نمی شود و ماهیت Clustering را زیر سئوال می برد. در خصوص تنظیمات کارت شبکه می توانید بر طبق شکل عمل کنید آدرس های IP و تنظیمات DNS سرورها به شکل زیر می باشند :

  • Domain Controller و SAN Storage = آدرس IP برابر است با 192.168.1.1 و DNS برابر است با 192.168.1.1
  • ITPRO-Cluster1 دارای آدرس IP به شکل 192.168.1.2 و آدرس DNS به شکل 192.168.1.1( برای کارت شبکه Cluster )
  • ITPRO-Cluster2 دارای آدرس IP به شکل 192.168.1.3 و آدرس DNS به شکل 192.168.1.1 ( برای کارت شبکه Cluster )
  • ITPRO-Cluster1 دارای آدرس IP به شکل 10.0.0.1 برای استفاده به عنوان Heartbeat ( بدون آدرس DNS و Gateway)
  • ITPRO-Cluster2 دارای آدرس IP به شکل 10.0.0.2 برای استفاده به عنوان Heartbeat ( بدون آدرس DNS و Gateway)

طبیعی است که پیشنهاد می کنیم کارت شبکه های خود را به نامهای Cluster و Heartbeat تغییر نام بدهید تا شناخت آنها برای شما راحت باشد. سرورهای کلاستر را به عضویت دامین در بیاورید. آدرس های IP را به شکل عنوان شده روی کارت شبکه ها قرار دهید ، با توجه به اینکه قرار است MSSQL Server 2012 بر روی سرورها نصب شود پیشنهاد می کنیم که در بدو نصب سرورها .NET Framework 3.5 یا بالاتر به همراه Windows Installer را از قسمت Feature های ویندوز سرور 2012 نصب کنید ، اینکار سرعت کار ما را بالا خواهد برد.

آماده سازی Virtual SAN Storage یا Shared Disk ها

در ویندوز سرورهای قبلی برای ایجاد کردن کلاسترینگ و معرفی کردن Shared Storage ها کمی مشکل وجود داشت ، بعضا به خاطر وجود محدودیت هایی که در پارتیشن های MBR وجود داشت شما نمی توانستید پارتیشن هایی بزرگتر از 2 ترابایت ایجاد کنید اما در ویندوز سرور 2008 و با معرفی کردن GPT دیگر این محدویت ها وجود ندارد.

شما با استفاده از GPT می توانید تا 16 اگزابایت برای هر پارتیشن ظرفیت در نظر بگیرید. نکته مهم در خصوص کلاسترینگ 2012 این است که دیگر از Directly Attached SCSI Storage ها یا همان DAS برای ایجاد کردن کلاسترینگ پشتیبانی نمی کند و شما باید برای ایجاد کردن Failover Clustering از SAS ، Fiber Channel و یا iSCSI استفاده کنید.

برای مثال ما در این سناریو با توجه به اینکه یک SAN Storage واقعی نداریم با استفاده از یک نرم افزار شبیه ساز به نام Starwind SAN Simulator یک Shared Storage را شبیه سازی کرده ایم. قبلا در خصوص آموزش راه اندازی Virtual SAN با استفاده از این نرم افزار آموزش لازم را داده ایم اما در این سناریو با توجه به تصویر پایین بایستی تنظیمات LUN های شما انجام شود تا بصورت استاندارد فرآیند ها انجام شوند :

  • یک دیسک به عنوان دیسک quorum با ظرفیت حداقل یک گیگابایت ( پیشنهاد حداقلی مایکروسافت 512 مگابایت است)
  • یک دیسک به عنوان دیسک MSDTC با ظرفیت حداقل یک گیگابایت
  • یک دیسک به عنوان System Database های MSSQL Server با ظرفیت حداقل 5 گیگابایت
  • یک دیسک به عنوان User Database های MSSQL Server با ظرفیت حداقل 20 گیگابایت


تنظیمات Shared Storage برای راه اندازی کلاسترینگ

خوب همانطور که در تصویر بالا در نرم افزار Starwind SAN Simulator مشاهده می کنید ما چهار عدد دیسک ایجاد کرده ایم که بر اساس پیشنهادی که دادیم برای هر کدام از موارد خاص مطرح شده اند ، شما می توانید بعد از ایجاد کردن این دیسک ها که قبلا آموزش ساختن آنها را به شما داده ایم ، با استفاده از ابزاری به نام iSCSI Initiator به این دیسک ها متصل شوید که آموزش متصل شدن به این Virtual SAN را به شما در قسمت بعدی خواهیم داد .

تا اینجای کار شما باید بستر شبکه ها ، سرورها ، دامین و SAN Storage مجازی را پیکربندی کرده باشید ، توجه کنید در محیط واقعی شما باید یک SAN Storage فیزیکی ، دو عدد سرور سخت افزاری قوی یا مجازی قدرتمند ، دو عدد کابل شبکه برای هر سرور که به Cluster و Heartbeat متصل شده اند و ... را تهیه کنید ، هنوز وارد پیکربندی Failover Clustering و نصب MSSQL Server 2012 نشده ایم. تا اینجای کار اگر ابهامی دارید در ادامه مطرح کنید تا در مراحل بعدی به مشکلی برخورد نکنید.

خوب در این قسمت از آموزش بعد از اینکه تنظیمات و پیکربندی های مناسب را بر روی Virtual SAN Storage خود انجام دادید و چهار دیسک خود را ایجاد کردید کافیست که با استفاده از ابزار iSCSI Initiator از روی سرورها به SAN Storage متصل شده و دیسک ها را به سیستم بشناسید.

برای اینکار یکبار آموزش متصل شدن به سرور SAN Storage را از روی سرور ITPRO-Cluster1 به شما آموزش می دهیم و برای سایر سرورها می توانید از همین روش استفاده کنید. در ویندوز سرورهای 2000 و 2003 این ابزار وجود ندارد و شما باید برای متصل شدن به Storage این ابزار را بصورت جداگانه دانلود و نصب کنید ، به هر حال در ویندوز سرور 2012 این ابزار بصورت پیشفرض بر روی سرور وجود دارد و شما کافیست دستور iSCSI را جستجو کنید و بر روی آن کلیک کنید تا کنسول نرم افزار مشابه شکل زیر به شما نمایش داده شود :

آموزش استفاده از iSCSI Initiator و استفاده از SAN Storage

1-همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید شما در تب اول که Targets نام دارد کافیست آدرس IP مربوط به SAN Storage را وارد کنید و بر روی گزینه Quick Connect کلیک کنید تا تمامی Target هایی که درون SAN Storage ایجاد کرده اید به شما نمایش داده شود. البته همین کار را می توانید از طریق تب Discovery نیز انجام دهید اما ما مشابه شکل زیر آدرس IP را وارد کرده و بر روی Quick Connect کلیک می کنیم و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید همه Target ها با همان اسمی که درون Simulator ایجاد کردیم به شما نمایش داده می شوند :

آموزش استفاده از iSCSI Initiator و استفاده از SAN Storage


2-نکته مهم در تصویر بالا این است که بعد از کلیک کردن بر روی گزینه Quick Connect به شما تمامی Target های شناسایی شده نمایش داده می شود اما در حالت Inactive یا غیر فعال به شما نمایش داده می شود ، بر روی هر 4 عدد Target شناسایی شده کلیک کنید و دکمه Connect را بزنید تا اتصال به درستی برقرار شود و در حالت Connected به شما نمایش داده شود ، بعد از اینکار بر روی دکمه Done کلیک کنید و باید با تصویری مشابه آنچه در پایین می بینید مواجه شوید :

آموزش استفاده از iSCSI Initiator و استفاده از SAN Storage


3-با وارد شدن به تب Favorite Targets شما Target هایی که Connect کرده اید را مشابه شکل پایین مشاهده خواهید کرد.

آموزش استفاده از iSCSI Initiator و استفاده از SAN Storage


4-با وارد شدن به تب Volumes and Devices شما ممکن است لیست Target ها را مشاهده کنید ، برای اینکه بعد از Restart شدن سیستم همه تنظیمات و پیکربندی های iSCSI برای این Target ها بصورت خودکار انجام شود ، کافیست در صفحه زیر بر روی گزینه Auto Configure کلیک کنید تا لیست همه Target ها را به شما نمایش بدهد ، این تنها کاری است که نیاز دارید انجام دهید.


آموزش استفاده از iSCSI Initiator و استفاده از SAN Storage

5-بعد از کلیک کردن بر روی Auto Configure کار شما در iSCSI Initiator تمام شده است و کافیست بر روی دکمه OK کلیک کنید ، دقت کنید که برای اطمینان از اینکه فضاهای مجازی که در SAN Storage ایجاد کرده اید به سیستم شما متصل شده اند کافیسک کنسول Disk Management را مشابه تصویر زیر باز کنید و شاهد این خواهید بود که تمامی Target ها به عنوان Disk به سیستم معرفی شده اند و این یعنی کار به درستی انجام شده است.


آموزش استفاده از iSCSI Initiator و استفاده از SAN Storage

اگر مشکلی در متصل شدن به SAN Storage دارید باید بررسی کنید که پورت شماره 3260 که برای اتصال iSCSI Initiator به SAN Storage استفاده می شود در فایروال بسته نشده باشد از طرفی دیگر کار ما تمام شده است و باید به سراغ انجام تنظیمات مربوط به کلاسترینگ برویم.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید شما می توانید دیسک های بالا را Online و Initialize بکنید و یا آنها را RAID و یا هر کار دیگری بکنید و به عنوان دیسک یا پارتیشن به سیستم معرفی کنید اما ما فعلا قصد انجام اینکار را نداریم و فقط خواستیم به شما نمایش داده باشیم که وقتی می گوییم iSCSI منظور دیسک شبکه ای است که بصورت محلی دیده می شود. طبیعتا شما باید با توجه به آموزش هایی که دیده اید پارتیشن های مورد نیاز را در سیستم با توجه به ظرفیتی که اعلام کردید در این سرور ایجاد کنید

در قسمت های قبلی آموزش سناریوی کلاسترینگ را برای شما تشریح کردیم و پیشنیازهای راه اندازی سرویس را عنوان کردیم ، سپس بعد از ایجاد کردن Virtual SAN Storage با ساختار پیشفرض 4 عدد دیسک با استفاده از iSCSI Initiator به این SAN Storage متصل شدیم و پارتیشن های خود را با استفاده از فضای موجود در SAN Storage به سیستم شناساندیم.

حالا نوبت به نصب پیشنیازهای نصب MSSQL Server می رسد که شما در بدو کار بایستی بر روی هر دو عدد Cluster Node ای که وجود دارد Role ای به نام Application Server را نصب کنید. برای نصب کردن این Role کافیست از قسمت Server Manager و ویزارد موجود گزینه Application Server را مطابق شکل زیر انتخاب کرده و Next را بزنید :

آموزش راه اندازی کلاسترینگ در SQL سرور در ویندوز سرور 2012


با توجه به اینکه فرض شده است شما حداقل دانش را برای استفاده از ویندوز سرور 2012 دارید دیگر موارد اولیه به شما گفته نمی شود که چگونه می توانید Role ها را نصب کنید. در تصویر بالا با انتخاب کردن گزینه Application Server بر روی Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید ، دقت کنید که مهمترین قسمت هایی که باید در این role برای نصب انتخاب شوند مطالبق شکل زیر Incoming Network Transactions و Outgoing Network Transactions هستند که حتما باید نصب شوند.

آموزش راه اندازی Failover Clustering برای MSSQL Server 2012 - قسمت اول


خوب تا اینجا پیشنیازهای نصب کلاسترینگ انجام شده است و در ادامه همین مطلب ما به سراغ فرآیند نصب Failover Clustering می رویم ، در ادامه ما بعد از نصب سرویس کلاسترینگ فرآیند Validate کردن Cluster Node ها ، ایجاد کردن یک Cluster و در ادامه اضافه کردن Cluster Node به این Failover Cluster را به شما آموزش خواهیم داد. البته کاری که در ادامه انجام می دهیم فقط در سمت سرور انجام می شود و هنوز وارد بحث تنظیمات Clustering در MSSQL Server 2012 نشده ایم.

نصب کردن Failover Clustering در Cluster Node ها

در قسمت اول در خصوص سناریویی که می خواهیم راه اندازی کنیم و تمامی پیشنیازهای آن صحبت کردیم و در قسمت دوم با استفاده از iSCSI Initiator به SAN Storage شبیه سازی شده متصل شدیم و LUN های خود را روی سرور مستقر کردیم .

در ابتدای این آموزش هم همانطور که مشاهده کردید گفتیم که لازمه ایجاد کلاسترینگ برای MSSQL Server وجود Application Server روی همه Cluster Node ها است که آن را نصب کردیم. اما در این آموزش قصد داریم به شما نحوه نصب و پیکربندی Feature اصلی کاری خودمان یعنی Failover Clustering را یاد بگیریم.

در واقع Feature ها در ویندوز سرور 2012 به نوعی کمک حال Role ها هستند و به عنوان یک عنصر مکمل به آنها برای انجام فعالیت های مختلف کمک می کنند. با توجه به اینکه ما تا به حال تمامی Role های Application Server را روی Cluster Node ها نصب کرده ایم فقط کافیست مجددا وارد Server Manager 2012 بشویم و مطالب شکل زیر Feature ای به نام Failover Clustering را نصب کنیم ، برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید :

1-وارد Server Manager 2012 شوید.

2-گزینه Install New Feature را انتخاب کنید.

3-از قسمت Feature ها گزینه Failover Clustering را انتخاب کنید.

4-بعد از انتخاب بصورت خودکار ابزارهای مدیریتی آن نیز مشابه شکل پایین نمایش داده می شوند.

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


5-بر روی Add Features در تصویر بالا کلیک کنید و مشابه شکل پایین بر روی Install کلیک کنید :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور

6-ترجیجا تیک قسمت Restart the destination server automatically if required را بزنید و دکمه Install را بزنید.

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید این Feature بر روی این Cluster Node نصب شد ، قطعا مشابه همین کار را باید بر روی سایر سرورهای موجود در Cluster خود نیز باید انجام دهید. برای اینکه شما بتوانید یک کلاستر متشکل از چندین سرور ایجاد کنید باید روی همه سرورهای موجود Failover Clustering را نصب کنید در غیر اینصورت شما نمی توانید این سرورها را در کلاستر مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده کردید نصب کردن این Feature در ویندوز سرور 2012 کاری بسیار ساده است اما شاهکار نکردید تا به حال اینکار را یک بچه دبستانی هم می تواند انجام دهد ، در مرحله بعدی شما باید وارد کنسول مدیریت Failover Clustering شوید که از الان در قسمت Server Manager قابل دسترس است .

بعد از وارد شدن به این کنسول شما باید تنظیمات و پیشنیازهای رعایت شده برای راه اندازی کلاسترینگ را Validate یا اعتبارسنجی کنید که اگر مشکلی در خصوص راه اندازی کردن Failover Clustering وجود دارد برطرف بشود و همه سرورها آماده راه اندازی Failover Clustering باشند.

اجرای ویزارد Cluster Validate Configuration

در ویندوزهای سرور قدیمی به ویژه ویندوزهایی که قبل از ویندوز سرور 2008 ارائه شده بودند شما باید تمامی سخت افزارهای مورد استفاده در ساختار کلاسترینگ را آزمایش می کردید تا متوجه شوید که آیا از کلاسترینگ پشتیبانی می کنند یا خیر و اینکار معمولا با بررسی کردن HCL یک سخت افزار و بسیاری دیگر از موارد انجام می شد که کمی سخت بود

اما در ویندوز سرور 2008 و بهتر از آن در ویندوز سرور 2012 شما با استفاده از یک ویزارد به نام Validate Configuration و معرفی کردن سرورهایی که می خواهید در کلاستر داشته باشید همه این تست ها را به عهده خود سیستم می گذارید و خود سیستم براحتی همه سخت افزارها و حتی درایورها و ... را بررسی می کند و به شما گزارش می دهد که در صورت استفاده از این سخت افزار چه مشکلات احتمالی در ساختار کلاسترینگ شما به وجود خواهد آمد.

اگر در پایان در گزارش شما مواردی را مشاهده کردید که بصورت Error وجود داشت باید حتما بررسی کنید و مشکل را حل کنید اما بعضا با وجود برخی Warning ها شما می توانید Clustering خود را ایجاد کنید. دقت کنید که خود شرکت مایکروسافت سخت افزارهایی که برای ایجاد کردن مانیتورینگ مناسب هستند را به شما پیشنهاد می دهد اما در محیط مجازی اکثرا مشکلی با سخت افزار پیش نمی آید. برای انجام دادن فرآیند Validation یا اعتبارسنجی کافیست مشابه تصویر زیر در کنسول Failover Clustering بر روی گزینه Validate Configuration کلیک کنید :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


1-بعد از کلیک کردن بر روی گزینه Validate Configuration با صفحه زیر مواجه می شوید که در خصوص ویزارد و کاری که انجام می دهد توضیحاتی به شما ارائه می دهد ، در این توضیحات آمده است که سرور در این ویزارد تنظیمات مربوط به Storage و Network و Server ها را برای اطمینان از عملکرد درست آنها در ساختار کلاسترینگ و پشتیبانی از آن آزمایش خواهد کرد.

تست های زیادی انجام خواهد شد و نکته مهم این است که اگر سخت افزاری به درستی این تست ها را پشت سر بگذارد در اصطلاح توانسته است Certified For Windows Server 2012 باشد یعنی شما می توانید با خیال راحت از آنها در ساختار کلاسترینگ استفاده کنید ، به هر حال بر روی گزینه Do not show this message again تیک بزنید و دکمه Next را کلیک کنید :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


2-بعد از کلید کردن بر روی Next نوبت به انتخاب سرورهایی می رسد که قرار است در Failover Cluster ما در نقش Node کار کنند و ما قبلا آنها را آماده سازی کرده ایم ، یعنی آدرس IP به آنها داده ایم ، آنها را به عضویت Domain در آورده ایم ، به آنها SAN Storage مجازی را معرفی کرده ایم و در نهایت بر روی همه آنها Feature ای به نام Failover Clustering را نصب کرده ایم ، بنابراین با انتخاب گزینه Browse از داخل اکتیودایرکتوری Computer هایی که قرار است به عنوان Cluster عمل کنند رامشابه شکل زیر انتخاب می کنیم و بر روی Next کلیک می کنیم :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور

3-در صفحه بعدی که به صفحه Testing Options معروف است کافیست گزینه Run All Tests را انتخاب کنیم و بر روی Next کلیک کنیم . اگر اولین بار است که شما ویزارد تست و Validate کردن Clustering را اجرا می کنید پیشنهاد می کنیم همه تست ها را انجام دهید اما اگر مشکلی در کار پیش آمده و می خواهید بصورت خاص فقط برخی از موارد را تست کنید کافیست گزینه Run only tests I select را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید و تست های مورد نظر خود را انجام دهید ، به تصویر زیر دقت کنید که با توجه به اینکه ما اولین بار است قصد راه اندازی Failover Clustering را داریم همه موارد را تست می کنیم :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


4-در صفحه Confirmation کافیست بر روی دکمه Next مطابق شکل زیر کلیک کنید در این صفحه خلاصه ای از تست های Validation ای که به وسیله شما انتخاب شده است و انجام خواهد شد به شما نمایش داده می شوند.

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


5-در صفحه بعد که صفحه Summary است خلاصه ای گزارشی که از تست های انجام شده وجود دارد را مشابه شکل زیر مشاهده می کنید ، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، خلاصه گزارش به شما می گوید که تست ها با موفقیت انجام شده اند و تنظیمات فعلی برای پیاده سازی Failover Clustering بر روی این دو سرور مشکلی ندارد

اما هشدارها یا Warning هایی وجود دارد که بهتر است با مراجعه کردن به دکمه View Report به آنها رسیدگی کنید تا در آینده مشکلی نداشته باشید ، دقت کنید که درست است Warning داریم نه Error ، اگر Error بود حتما باید برطرف می شد اما با Warning می توان به ادامه ماجرا رفت بر روی دکمه Finish مشابه شکل زیر کلیک کنید :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


در این قسمت از آموزش ما Application Server را نصب کردیم ، Feature ای به نام Failover Clustering را بر روی همه سرورهای مورد نیاز نصب کردیم و در نهایت از طریق ویزارد فرآیند Validation را انجام دادیم و متوجه شدیم که آماده هستیم که یک Failover Cluster ایجاد کنیم ، اگر در این قسمت دقت کرده باشید با کلیک کردن بر روی دکمه Finish بصورت خودکار Create the cluster now using validated nodes باعث می شود شما به سراغ راه اندازی یک Cluster شوید

اما صبر کنید تا در آموزش بعدی در خصوص این موارد نیز بصورت کامل صحبت خواهیم کرد ، نکته ای که در این قسمت باید توجه کنید این است که متاسفانه در کتاب مایکروسافت در خصوص ایجاد disk ها پیشنهاد شده است که بعد از استفاده از iSCSI Initiator و متصل شده به Virtual SAN به کنسول Disk Management بروید و برای دیسک های ایجاد شده درایو یا پارتیشن ایجاد کنید. اگر چنین کاری انجام دهید نتیجه ویزارد Validation شما به جای اینکه Warning داشته باشد به شکل زیر نمایش داده می شود :

آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور
آموزش راه اندای Failover Clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور

خطایی که در بالا مشاهده می کنید به خاطر همان موردی است که در کتاب مایکروسافت کد 70-412 نوشته شده است و شما دیسک های خود را پارتیشن بندی کرده اید ، دوستان توجه کنید که ساختار پارتیشن بندی در کلاسترینگ و در Disk Management متفاوت است و به حرف من گوش کنید و به جای ایجاد کردن پارتیشن فقط و فقط دیسک های خود را آنلاین و initialize کنید 

همین کار کفایت می کند و در نهایت در آموزش بعدی مشاهده خواهید کرد که پارتیشن های خود را ما از طریق کنسول مدیریتی Failover Clustering انجام می دهیم. فراموش نکنید که خطاهایی ممکن است در خصوص آدرس IP V6 داشته باشید ، دقت کید که قبل از ایجاد کلاستر همه Error ها باید رفع شوند و قبلا هم گفته ایم که ترجیحا آدرس IP V6 را از روی کارت شبکه های Cluster Node های خود غیرفعال کنید.


حتما فکر می کنید ما هم مثل وب سایت های دیگر می خواهیم وقت شما را تلف کنیم و هی مطلب را طولانی کنیم که شما به وب سایت برگردید ، نه مطمئن باشید ما در توسینسو قصد نداریم چنین روشی را داشته باشیم و اگر می بینید که قسمت قسمت مطلب را می نویسیم برای منظم تر شدن و طبیعتا دقت بیشتر روی مطالب است ، کمی صبر کنید ، بعد از این آموزش شما دیگر وارد نصب کلاسترینگ خود MSSQL Server 2012 خواهید شد و دیگر کاری به Windows Server 2012 نخواهید داشت .

در این قسمت که سری چهارم از مطلب اموزش راه اندازی کلاسترینگ برای MSSQL Server 2012 است می خواهیم اولین Cluster خود را ایجاد کنیم ، برای ایجاد کردن این Cluster شما کافیست فقط ویزارد مربوطه را بعد از انجام فرآیند Validation که در مرحله قبلی انجام دادیم مطابق آموزش زیر انجام دهید ، بنابراین ابتدا کنسول مدیریتی Failover Clustering Management را باز کنید و مشابه تصویر زیر برای ایجاد کردن اولین Cluster در این مجموعه بر روی گزینه Create a Cluster کلیک کنید تا ویزارد مربوطه باز شود :

آموزش راه اندازی کلاسترینگ در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور 2012


1-بعد از کلیک کردن بر روی گزینه Create Cluster ویزارد مربوطه باز می شود و صفحه Before You Begin را مشاهده خواهید کرد که توضیحاتی در خصوص ویزارد مربوطه ارائه می کند . همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می کنید در این ویزارد شما سرورهایی که قرار است بصورت Failover برای ایجاد کردن High Availability برای یک سرویس در کنار هم فعالیت کنند را مشخص می کنید

اگر یکی از این سرورها دچار اختلال شود ، سرور دوم جایگزین آن خواهد شد و شروع به سرویس دهی می کند ، باز هم تاکید می کنم قبل از اینکه این ویزارد را جلو ببرید ویزارد قبلی که Validate Cluster است را اجرا کنید و مطمئن شوید که مشکلی وجود نداشته باشد ، به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کند ، در تصویر زیر بر روی Next کلیک کنید البته فراموش نکنید تیک قسمت Do not show this page again را بزنید تا احیانا در مراحل بعدی مجددا این شر و ورها به شما نمایش داده نشود ، والا به خدا ... با این نوناشون ... خیلی محترمانه الان Next را بزنید ...

آموزش راه اندازی کلاسترینگ در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور 2012


2-قسمت بعدی انتخاب سرورهایی است که قرار است با هم تشکیل یک Failover Cluster را بدهند ، کافیست مشابه ویزارد قبلی از طریق دکمه Browse سرورها مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه کنید که این سرورها همان سرورهایی هستند که در مرحله قبلی Validate شدند ، یک نکته مهم را فراموش نکنید ، این ویزارد را فقط یکبار و فقط بر روی یکی از سرورهای عضو کلاستر کافیست انجام دهید ، تنظیمات به صورت خودکار به سرور دیگر منتقل خواهند شد و نیازی به انجام مجدد مراحل نخواهید داشت ، بعد از اینکه مطابق شکل پایین سرورها را انتخاب کردید بر روی گزینه Next کلیک کنید :

حتما فکر می کنید ما هم مثل وب سایت های دیگر می خواهیم وقت شما را تلف کنیم و هی مطلب را طولانی کنیم که شما به وب سایت برگردید ، نه مطمئن باشید ما در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران قصد نداریم چنین روشی را داشته باشیم و اگر می بینید که قسمت قسمت مطلب را می نویسیم برای منظم تر شدن و طبیعتا دقت بیشتر روی مطالب است ، کمی صبر کنید ، بعد از این آموزش شما دیگر وارد نصب کلاسترینگ خود MSSQL Server 2012  خواهید شد و دیگر کاری به Windows Server 2012  نخواهید داشت . 

در این قسمت که سری چهارم از مطلب اموزش راه اندازی کلاسترینگ برای MSSQL Server 2012 است می خواهیم اولین Cluster خود را ایجاد کنیم ، برای ایجاد کردن این Cluster شما کافیست فقط ویزارد مربوطه را بعد از انجام فرآیند Validation که در مرحله قبلی انجام دادیم مطابق آموزش زیر انجام دهید ، بنابراین ابتدا کنسول مدیریتی *|Failover Clustering Management::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* را باز کنید و مشابه تصویر زیر برای ایجاد کردن اولین Cluster در این مجموعه بر روی گزینه Create a Cluster کلیک کنید تا ویزارد مربوطه باز شود : 

||آموزش راه اندازی کلاسترینگ در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور 2012::http://tosinso.com/files/get/8c67017c-1501-4978-9ac7-30d42bdb018b||
 
*1-*بعد از کلیک کردن بر روی گزینه Create Cluster ویزارد مربوطه باز می شود و صفحه Before You Begin را مشاهده خواهید کرد که توضیحاتی در خصوص ویزارد مربوطه ارائه می کند . همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می کنید در این ویزارد شما سرورهایی که قرار است بصورت Failover برای ایجاد کردن High Availability برای یک سرویس در کنار هم فعالیت کنند را مشخص می کنید ، اگر یکی از این سرورها دچار اختلال شود ، سرور دوم جایگزین آن خواهد شد و شروع به سرویس دهی می کند ، باز هم تاکید می کنم قبل از اینکه این ویزارد را جلو ببرید ویزارد قبلی که Validate Cluster است را اجرا کنید و مطمئن شوید که مشکلی وجود نداشته باشد ، به هر حال کار از محکم کاری عیب نمی کند ، در تصویر زیر بر روی Next کلیک کنید البته فراموش نکنید تیک قسمت Do not show this page again را بزنید تا احیانا در مراحل بعدی مجددا این شر و ورها به شما نمایش داده نشود ، والا به خدا ... با این نوناشون ... خیلی محترمانه الان Next را بزنید ... 

||آموزش راه اندازی کلاسترینگ در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور 2012::http://tosinso.com/files/get/147977ab-515e-46d4-af3e-0ecb01fe3d27||
 
*2-*قسمت بعدی انتخاب سرورهایی است که قرار است با هم تشکیل یک *|Failover Cluster::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* را بدهند ، کافیست مشابه ویزارد قبلی از طریق دکمه Browse سرورها مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه کنید که این سرورها همان سرورهایی هستند که در مرحله قبلی Validate شدند ، یک نکته مهم را فراموش نکنید ، این ویزارد را فقط یکبار و فقط بر روی یکی از سرورهای عضو کلاستر کافیست انجام دهید ، تنظیمات به صورت خودکار به سرور دیگر منتقل خواهند شد و نیازی به انجام مجدد مراحل نخواهید داشت ، بعد از اینکه مطابق شکل پایین سرورها را انتخاب کردید بر روی گزینه Next کلیک کنید : 

||http://tosinso.com/files/get/c4836046-98e0-449f-b441-75b150e4d815||
 
*3-*صفحه بعد صفحه Access Point For Administering the Cluster است ، شما در این صفحه یک اسم برای Cluster خود ایجاد می کنید و یک آدرس IP که از این به بعد ادرس IP کلاستر شما خواهد بود را انتخاب می کنید ، اگر به خاطر داشته باشید در سناریوی این مطالب آدرس IP به شماره 192.168.1.4 را به عنوان آدرس IP کلاستر انتخاب کردیم ، آدرس مورد نظر را وارد کنید و بر روی کلید Next کلیک کنید : 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012::http://tosinso.com/files/get/8cee68bc-18b8-4fcb-a630-7401a5893fe0||
 
*4-*صفحه بعدی صفحه Confirmation است که کافیست بر روی Next کلیک کنید تا *|Failover Clustering::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* بر روی هر دو عدد Cluster Node شما ایجاد شود ، اگر می خواهید کلاستر شما با اسم و آدرس DNS قابل دسترس باشد کافیست تنظیمات مربوطه را در DNS سرور اکتیودایرکتوری خود انجام دهید. 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/c489d623-d26f-4264-b04d-fe038277748c||
 
*5-*در نهایت در صفحه Summary همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید خلاصه ای از تنظیمات انجام شده بر روی سرورها به شما نمایش داده می شود و با مشاهده پیام You have successfully completed the Create Cluster Wizard یعنی کلاستر شما با موفقیت ایجاد شده است و اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید بر روی دکمه View Report کلیک کنید ، فعلا کار ما با ایجاد کلاستر اول تمام شده است و بر روی دکمه Finish کلیک می کنیم : 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/a0dfda5d-c30f-4285-b895-ff301a55d6bb||
 
خوب به شما تبریک می گوییم ، شما اولین *|Failover Cluster::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* خود را در ویندوز سرور 2012 ایجاد کردید ، بعضا برخی از اساتید بزرگوار تا همینجای کار را انجام می دهند و برای شما آرزوی موفقیت می کنند اما ما تازه اول راه هستیم. همانطور که مشاهده کردید ایجاد کردن Clustering چندان هم دشوار نبود ، حالا شما می توانید تست کنید که آیا *|Failover Cluster::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* شما کار می کند یا خیر ، اینکار را می توانید دقیقا مشابه فرآیندی که برای تست کردن *|NLB Clustering::http://network.tosinso.com/articles/16759/|* انجام دادیم انجام دهید یعنی آدرس IP مربوط به Cluster را Ping کنید اگر درست بود بنابراین Cluster شما به درستی ایجاد شده است.

یکی از *|Cluster Node::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* ها را خاموش کنید و مجددا تست کنید که آیا همچنان Ping دستگاه باقی می ماند یا خیر ، اگر Ping شما به درستی ادامه پیدا کرد بنابراین *|Failover Clustering::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* شما به درستی انجام شده است. حالا شما آماده این هستید که به سراغ نصب MSSQL Server 2012  بروید اما کمی صبر کنید و ادامه مطلب را نیز یک نگاه بیندازید ، بد نیست کمی هم تنظیمات دیسک های خود را انجام دهیم و بعدا ادامه ماجرا را پیش ببریم.

!! پیکربندی تنظیمات مربوط به Cluster Quorum ( این قسمت اختیاری است ) 
همانطور که در ابتدای سناریو هم عنوان کردیم ما 4 عدد دیسک در *|Virtual SAN Storage::http://network.tosinso.com/tutorials/16811/|* ایجاد کردیم که با ظرفیت های 1 گیگابایت ، 5 گیگا بایت و 20 گیگابایت ایجاد شده بودند. تعریف کردن دیسک Quorum همیشه الزامی نیست و قرار نیست شما در هر ساختار کلاسترینگی این دیسک را تعریف کنید اما بعضا مواردی پیش می آید که ویزارد ایجاد Cluster بصورت خودکار یکی از دیسک هایی که نباید به عنوان Quorum انتخاب می شده را به عنوان Quorum انتخاب می کند و اینجاست که شما باید یاد بگیرید که چگونه این دیسک را انتخاب کنید. بصورت پیشفرض ویزارد ایجاد کلاستر اولین دیسک موجود در سرور را به عنوان Quorum انتخاب می کند که البته به آنWitness Disk  نیز گفته می شود.

Witness Disk در واقع کلیه تنظیمات مربوط به این کلاستر را بر روی *|Shared Storage::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* نگهداری می کند و به همین دلیل به آن Cluster Configuration database نیز گفته می شود. برای تعیین کردم محل Witness Disk یا همان Quorum کافیست ابتدا وارد کنسول مدیریتی *|Failover Cluster Management::http://network.tosinso.com/articles/16778/|* شوید و سپس بر روی Node ای به نام Storage کلیک کنید تا دیسک های آنلاینی که به سرور معرفی شده اند را مشاهده کنید ، اما کار ما در این قسمت نیست ، برای پیکربندی Clustering کافیست ابتدا بر روی نام Cluster ای که ایجاد شده است راست کلیک کنید و سپس گزینه More Actions و در نهایت گزینه Configure Cluster Quorum Settings را انتخاب کنید تا ویزارد Configure Cluster Quorum مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده شود : 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/01188725-1707-4e92-9248-8a518ba7505f||
 
*1-*همانطور که در بالا مشاهده می کنید طبق معمول در صفحه اول ویزارد در خصوص عملکرد کلی ویزارد توضیحاتی ارائه شده است که ما نمی خواهیم در این خصوص ریز شویم و کافیست در این قسمت بر روی Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم ، والا به خدا خوب اومدیم محل Quorum را عوض کنیم اینکه دیگه توضیحات ندارد D: ... با کلیک کردن بر روی Next با صفحه زیر مواجه خواهید شد که به صفحه Select Quorum Configuration معروف است  ، در این صفحه گزینه Add or change the quorum witness را انتخاب می کنیم و بر روی Next کلیک می کنیم : 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/524dfaad-46f7-4d5e-a5ec-8ea865ffbefa||
 
*2-*در صفحه بعدی که صفحه Select Quorum Witness است گزینه Configure a disk witness  را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید.

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/52d39086-b303-48f4-8603-ace4a60cc4bc||
 
*3-*در صفحه بعد همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید Disk های آنلاین را مشاهده می کنید ، با توجه به اینکه من در این قسمت فقط یکی از دیسک ها را انلاین کرده ام شما فقط دیسک 1 گیگابایتی را مشاهده می کنید ، دیسک مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید : 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/81c14dcd-12be-4029-ac3d-b8caed709822||
 
*4-*در صفحه بعد که confirmation است طبق معمول بر روی گزینه Next کلیک می کنیم : 

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/0c52a6d2-8c0c-4d32-9f6d-f644cdcfee27||
 
*5-*در نهایت همانطور که در تصویر پایین در صفحه Summary مشاهده می کنیم کافیست بر روی گزینه Finish کلیک کنیم تا فرایند ایجاد کردن Disk Witness اجرا شود و محل دیسک Quorum شما عوض شود :

||آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور::http://tosinso.com/files/get/2451f627-9887-4db8-a875-cc75c0622305||
 
همش باید تبریک بگیم به شما اما اینبار به من هم تبریک بگویید چون واقعا پیاده سازی چنین سناریویی در محیط مجازی لابراتوار آن هم با این همه محدودیت های سخت افزاری کار آسانی نیست ، به هر حال تا الان ما *|Failover Cluster::http://network.tosinso.com/articles/16778/|*  خود را ایجاد کردیم و Quorum خود را انتخاب کردیم و فقط در آموزش بعدی به سراغ نصب کردن Role های مورد نیاز برای راه اندازی MSSQL Server 2012  خواهیم رفت و پس از آن نیز دیگر MSSQL خود را در محیط Cluster نصب کرده و این سناریوی جذاب را به پایان می بریم ، سعی کنید با ما جلو بروید و هر جایی که مشکل داشتید در ادامه مطلب عنوان کنید ، امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد . *ITPRO باشید*

نویسنده : محمد نصیری
منبع : |جزیره بانک های اطلاعاتی وب سایت توسینسو::https://dba.tosinso.com|
هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


3-صفحه بعد صفحه Access Point For Administering the Cluster است ، شما در این صفحه یک اسم برای Cluster خود ایجاد می کنید و یک آدرس IP که از این به بعد ادرس IP کلاستر شما خواهد بود را انتخاب می کنید ، اگر به خاطر داشته باشید در سناریوی این مطالب آدرس IP به شماره 192.168.1.4 را به عنوان آدرس IP کلاستر انتخاب کردیم ، آدرس مورد نظر را وارد کنید و بر روی کلید Next کلیک کنید :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012


4-صفحه بعدی صفحه Confirmation است که کافیست بر روی Next کلیک کنید تا Failover Clustering بر روی هر دو عدد Cluster Node شما ایجاد شود ، اگر می خواهید کلاستر شما با اسم و آدرس DNS قابل دسترس باشد کافیست تنظیمات مربوطه را در DNS سرور اکتیودایرکتوری خود انجام دهید.

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


5-در نهایت در صفحه Summary همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید خلاصه ای از تنظیمات انجام شده بر روی سرورها به شما نمایش داده می شود و با مشاهده پیام You have successfully completed the Create Cluster Wizard یعنی کلاستر شما با موفقیت ایجاد شده است و اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید بر روی دکمه View Report کلیک کنید ، فعلا کار ما با ایجاد کلاستر اول تمام شده است و بر روی دکمه Finish کلیک می کنیم :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


خوب به شما تبریک می گوییم ، شما اولین Failover Cluster خود را در ویندوز سرور 2012 ایجاد کردید ، بعضا برخی از اساتید بزرگوار تا همینجای کار را انجام می دهند و برای شما آرزوی موفقیت می کنند اما ما تازه اول راه هستیم. همانطور که مشاهده کردید ایجاد کردن Clustering چندان هم دشوار نبود

حالا شما می توانید تست کنید که آیا Failover Cluster شما کار می کند یا خیر ، اینکار را می توانید دقیقا مشابه فرآیندی که برای تست کردن NLB Clustering انجام دادیم انجام دهید یعنی آدرس IP مربوط به Cluster را Ping کنید اگر درست بود بنابراین Cluster شما به درستی ایجاد شده است.

یکی از Cluster Node ها را خاموش کنید و مجددا تست کنید که آیا همچنان Ping دستگاه باقی می ماند یا خیر ، اگر Ping شما به درستی ادامه پیدا کرد بنابراین Failover Clustering شما به درستی انجام شده است. حالا شما آماده این هستید که به سراغ نصب MSSQL Server 2012 بروید اما کمی صبر کنید و ادامه مطلب را نیز یک نگاه بیندازید ، بد نیست کمی هم تنظیمات دیسک های خود را انجام دهیم و بعدا ادامه ماجرا را پیش ببریم.

پیکربندی تنظیمات مربوط به Cluster Quorum ( اختیاری )

همانطور که در ابتدای سناریو هم عنوان کردیم ما 4 عدد دیسک در Virtual SAN Storage ایجاد کردیم که با ظرفیت های 1 گیگابایت ، 5 گیگا بایت و 20 گیگابایت ایجاد شده بودند. تعریف کردن دیسک Quorum همیشه الزامی نیست و قرار نیست شما در هر ساختار کلاسترینگی این دیسک را تعریف کنید

اما بعضا مواردی پیش می آید که ویزارد ایجاد Cluster بصورت خودکار یکی از دیسک هایی که نباید به عنوان Quorum انتخاب می شده را به عنوان Quorum انتخاب می کند و اینجاست که شما باید یاد بگیرید که چگونه این دیسک را انتخاب کنید. بصورت پیشفرض ویزارد ایجاد کلاستر اولین دیسک موجود در سرور را به عنوان Quorum انتخاب می کند که البته به آنWitness Disk نیز گفته می شود.

Witness Disk در واقع کلیه تنظیمات مربوط به این کلاستر را بر روی Shared Storage نگهداری می کند و به همین دلیل به آن Cluster Configuration database نیز گفته می شود. برای تعیین کردم محل Witness Disk یا همان Quorum کافیست ابتدا وارد کنسول مدیریتی Failover Cluster Management شوید

و سپس بر روی Node ای به نام Storage کلیک کنید تا دیسک های آنلاینی که به سرور معرفی شده اند را مشاهده کنید ، اما کار ما در این قسمت نیست ، برای پیکربندی Clustering کافیست ابتدا بر روی نام Cluster ای که ایجاد شده است راست کلیک کنید و سپس گزینه More Actions و در نهایت گزینه Configure Cluster Quorum Settings را انتخاب کنید تا ویزارد Configure Cluster Quorum مشابه تصویر زیر به شما نمایش داده شود :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


1-همانطور که در بالا مشاهده می کنید طبق معمول در صفحه اول ویزارد در خصوص عملکرد کلی ویزارد توضیحاتی ارائه شده است که ما نمی خواهیم در این خصوص ریز شویم و کافیست در این قسمت بر روی Next کلیک کنید تا به مرحله بعدی برویم ، والا به خدا خوب اومدیم محل Quorum را عوض کنیم اینکه دیگه توضیحات ندارد D: ... با کلیک کردن بر روی Next با صفحه زیر مواجه خواهید شد که به صفحه Select Quorum Configuration معروف است ، در این صفحه گزینه Add or change the quorum witness را انتخاب می کنیم و بر روی Next کلیک می کنیم :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


2-در صفحه بعدی که صفحه Select Quorum Witness است گزینه Configure a disk witness را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید.

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


3-در صفحه بعد همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید Disk های آنلاین را مشاهده می کنید ، با توجه به اینکه من در این قسمت فقط یکی از دیسک ها را انلاین کرده ام شما فقط دیسک 1 گیگابایتی را مشاهده می کنید ، دیسک مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی Next کلیک کنید :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


4-در صفحه بعد که confirmation است طبق معمول بر روی گزینه Next کلیک می کنیم :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


5-در نهایت همانطور که در تصویر پایین در صفحه Summary مشاهده می کنیم کافیست بر روی گزینه Finish کلیک کنیم تا فرایند ایجاد کردن Disk Witness اجرا شود و محل دیسک Quorum شما عوض شود :

آموزش راه اندازی failover clustering در ویندوز سرور 2012 و SQL سرور


همش باید تبریک بگیم به شما اما اینبار به من هم تبریک بگویید چون واقعا پیاده سازی چنین سناریویی در محیط مجازی لابراتوار آن هم با این همه محدودیت های سخت افزاری کار آسانی نیست ، به هر حال تا الان ما Failover Cluster خود را ایجاد کردیم و Quorum خود را انتخاب کردیم

و فقط در آموزش بعدی به سراغ نصب کردن Role های مورد نیاز برای راه اندازی MSSQL Server 2012 خواهیم رفت و پس از آن نیز دیگر MSSQL خود را در محیط Cluster نصب کرده و این سناریوی جذاب را به پایان می بریم ، سعی کنید با ما جلو بروید و هر جایی که مشکل داشتید.



محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات