آموزش مقدماتی دستورات T-SQL به زبان ساده

چگونه دستورات SQL را با مثال یاد بگیریم؟ ما در این مجموعه قصد داریم با کمک یکدیگر به یادگیری دستورات SQL بپردازیم. ما در دنیای واقعی و روزمره خو د همواره درگیر یکسری اطلاعات می باشیم که برایمان حیاتی و مهم هستند، البته این اطلاعات حیاتی و مهم در محیط های مختلف برای اشخاص مختلف متفاوت می باشد. مثلا برای یک کارمند بانک اطلاعات حیاتی شامل اطلاعات حساب مشتریان بانک می باشد، یا برای یک استاد دانشگاه اطلاعات حیاتی شامل نمرات دانشجویان می باشد و...بنابراین مب بینیم که اطلاعات حیاتی در محیط های عملیاتی مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

از این موضوع که بگذریم، ما همواره اطلاعات حیاتی خود را نگهداری می کنیم، حتی زمانی که سیستم ها کامپیوتری نشده بودند، در سازمان های مختلف برای نگهداری اطلاعات از دفاتر استفاده میشد. از این حرف ما پیداست که سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی همان کار دفاتر را می کنند اما با سرعت و کیفیت و امنیت بالاتر.یک سوال ؟ ما چرا اطلاعات حیاتی خود را دخیره می کنیم ؟! درسته ، برای این که یه روزی بتونیم بهشون دسترسی پیدا کنیم و اطلاعات مورد نیاز خودمون رو از دل همه اطلاعات بیرون بکشیم. پس به این نتیجه می رسیم که سیستم های مدیریت بانک اطلاعاتی به منظور ذخیره و بازیابی اطلاعات به کار گرفته می شوند.خوب این همه گفتیم ، اما چه ربطی به SQL داشت؟!

جواب : ما برای ارتباط برقرار کردن با هر چیزی باید یه زبان مشترک داشته باشیم که هم اون بفهمه ما چی می گیم و هم ما بتونیم خواستمون رو بیان کنیم.و کار SQL دقیقا همینه.یعنی ارتباط ما رو با بانک های اطلاعاتی برقرار می کنه.به زبان دیگر SQL یک زبان استاندارد برای دسترسی و دستکاری پایگاه داده می باشد.SQL مخفف سه کلمه (Structured Query Language) می باشد به معنای زبان ساختار یافته پرس و جو یا در واقع یک زبان استاندارد برای بدست آوردن اطلاعات لازم از پایگاه داده ما توسط SQL چه کارهایی می توانیم انجام دهیم ؟

  • می توانیم اطلاعات مورد نیاز خود را بازیابی کنیم.
  • می توانیم اطلاعات جدید به پایگاه داده اضافه کنیم.
  • می توانیم اطلاعات موجود در پایگاه داده را ویرایش کنیم.
  • می توانیم اطلاعات خاصی را از پایگاه داده حذف کنیم.
  • می توانیم پایگاه داده جدید بسازیم.
  • می توانیم جدولی جدید در پایگاه ایجاد کنیم.
  • ضمنا شما می توانید به ایجاد stored procedures بپردازید که چیزی شبیه به توابع در برنامه نویسی می باشند یعنی شما یک سری دستورات SQL را یک بار می نویسیم و نامی به آنها می دهیم و بارها از آن استفاده می کنیم.

همانطور که از موارد بالا پیداست ما از دستورات SQL در سه حوزه استفاده می کنیم :

  1. برای واکشی اطلاعات ( پرس و جو )
  2. برای ویرایش اطلاعات ( درج - بروزرسانی - حذف)
  3. برای کار بر روی ساختار پایگاه داده ( ایجاد پایگاه داده جدید - ایجاد جدول جدید - حذف یک جدول - حذف یک پایگاه داده )

در این قسمت می خواهیم به دستوراتی بپردازیم که به منظور واکشی اطلاعات از پایگاه داده به کار می رود :

دستور شماره یک : SELECT

ما از این دستور برای بدست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود از درون جداول موجود در پایگاه داده استفاده می کنیم.همیشه نتیجه یک دستور SELECT به صورت یک جدول جداگانه نمایش داده می شود. نحوه به کارگیری این دستور ( Syntax ) :

SELECT نام فیلد یا ستون ,نام فیلد یا ستون,........
FROM نام جدول ;

یا

SELECT * FROM نام جدول;
  • نکته : در روش دوم به دلیل این که شما فیلدهای مورد نظر خود را مشخص نمی کنید، SQL تمامی فیلدهای جدول مورد نظر را نمایش میدهد :

مثال :

SELECT * FROM customersTBL

نتیجه دستور بالا :

وب سایت توسینسو

مثال :

SELECT CustomerName,Address FROM customersTBL

نتیجه دستور بالا :

وب سایت توسینسو

در این قسمت می خواهیم به ادامه دستوراتی بپردازیم که به منظور واکشی اطلاعات از پایگاه داده به کار می رود :

دستور شماره دو : DISTINCT

کاربرد دستور DISTINCT : در یک جدول ممکن است یک یا چند ستون ( فیلد ) حاوی مقادیر تکراری باشند و ما از این دستور ( DISTINCT ) زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم از نمایش اطلاعات تکراری جلوگیری کنیم. نحوه به کارگیری این دستور ( Syntax ) :

SELECT DISTINCT فیلد,فیلد,فیلد
FROM نام جدول مورد نظر;

مثال : در مثال زیر ما از گزینه DISTINCT استفاده نمی کنیم :

SELECT City  FROM Customers

نتیجه :

دستورات sql

مثال : حال،به تفاوت استفاده از دستور DISTINCT می بینیم، در این مثال ما فرض می کنیم که شما میخواهید لیست شهرهایی که در آنها مشتری دارید مشاهد کنید و نیازی به نمایش شهرهای تکراری نیست :

SELECT DISTINCT City FROM Customers
دستورات sql

همانطور که مشاهد می کنید در مثال دوم فیلد های تکرار نمایش داده نشده اند. در این قسمت می خواهیم به دستوراتی بپردازیم که به منظور واکشی اطلاعات از پایگاه داده به کار می رود :

دستور شماره سه : WHERE

کاربرد دستور WHERE : گاهی اوقات می نیازمند واکشی اطلاعاتی هستیم که باید دارای یکسری معیارهای خاص باشند، به طور مثال ما می خواهیم لیست مشتریانی را که ساکن شهر تهران هستند را به دست بیاوریم. نحوه به کارگیری ( Syntax ) این دستور ( WHERE ) :

SELECT فیلد,فیلد
FROM نام جدول
WHERE مقدار عملگر فیلد;

مثال :

SELECT * FROM Customers
WHERE City='تهران';

نتیجه :

دستور where

مثال : در مثال زیر به مقایسه یک فیلد از نوع عددی می پردازیم :

SELECT * FROM Customers
WHERE CustomerID=1;

نتیجه :

دستور where

عملگرهای قابل استفاده در این دستور :

  • ( = ) : زمانی از این عملگر استفاده می کنیم که بخواهیم شرایط تساوی را بررسی کنیم، درست مانند دو مثال بالا.
  • ( <> ) : زمانی از این عملگر استفاده می کنیم که بخواهیم مانند مثال زیر شرایط عدم تساوی را بررسی کنیم ( در مثال زیر ما می خواهیم لست تمامی مشتریان ما از شهرهای مختلف را به جز مشتریان شهر تهران را مشاهده کنیم ) :
SELECT * FROM Customers
WHERE City<>'تهران';

دستور where

شهاب نوری گودرزی
شهاب نوری گودرزی

کارشناس طراحی و توسعه سیستم های نرم افزاری تحت وب ، ویندوز و موبایل.با زبان های برنامه نویسی سی شارپ ، جاوا .آشنایی با اسکرام.آشنایی با تکنولوژی های تحت وب نظیر MVC ، Java Script ,Jquery ,angular js , html , css و... بیش از نه سال سابقه تدریس در موسسات معتبر استان البر و تهران و در حال حاضر در کنار تدریس به عنوان برنامه نویس در شرکت هدایت فرهیختگان جوان مشغول به فعالیت هستم.

نظرات